Summering av mitt tennisår 2011

Det blir sällan som man tänkt sig. Den klyschan stämmer väldigt bra in nu när jag roar mig med att summera tennisåret 2011 ut mitt personliga motionärsperspektiv. Jag har skrivit 110 blogginlägg om tennis. De flesta (80) har handlat om amatörtennis. En hel har handlat knattetennis och några få gånger har jag dristat mig till att betrakta den professionella tennisen.

Mitt tennisår började med influensa, vuxenkurs, förkylning och Easyluxmatcher i januari och februari. De var riktigt roligt att gå på vuxenkursen och få återkommande teknikträning, men tyvärr kunde jag inte delta fullt ut. Några tillfällen släpade jag mig ner och deltog småkrasslig på ren envishet. Bekymmer med småskador och uppskjutna matcher präglade hela mitt matchspelande i Easyluxligan. I slutet på februari fick jag hälseneinflammation av akut sort och tvingades dra mig ur Easyluxsligan helt. Månaderna mars, april och maj gick i rehabiliterings tecken. Efter många tåhävningar och stretchingövningar kunde jag i maj spela tennis ett par gånger. I brist på någon att spela tennis med tog jag även min första joggingrunda på många år. I juni och juli bollade jag lite med sonen och gjorde ett par löprundor tills jag på nytt skadade foten på semestern den 26 juli. Den fotskadan visade sig lyckligtvis vara lindrig. I augusti, september och oktober spelade jag regelbundet både tennis och sprang. Det blev i snitt två eller tre pass per vecka. Det blev mest dubbeltennis och ju piggare jag kände mig i benen desto mer fel kändes det så jag beslutade mig för att övergå till singelspel istället. November gick i prylarnas och löpningens tecken. Jag bytte rack och fick en iphone med löparappar som sporrade mig till att göra min första löprunda längre än en mil på 15 år. På tennisbanan hade jag svårt att omsätta min förbättrade fysik till bra spel. Avslutade året med ännu mer löpning och ett par underbart roliga träningspass med Bernth.

Bäst 2011?

  1. Min sons tennisspelande och alla välutbildade ledare från Växjö TS  han haft. I år har han gått från skumgummibollar till bollning med normala tennisbollar.
  2. Min första löprunda runt Södra Bergundasjön.
  3. Passen med Bernth.
  4. Appar som Runmeter och Runkeeper
  5. Att Erik utan tvekan gjorde ett extra reportage om tennis i Växjö.

Sämst 2011?

  • Alla knasiga konspirationsteorier och konflikter i tennissverige.
  • Folk som varken dyker upp eller hör av sig till schemalagda speltider.

Tankar om 2012
2012 kommer jag att inleda som testlöpare för företaget Abvio som ska släppa en ny version av appen Runmeter. Jag har lovat att inte berätta vilka de nya funktionerna är, men det kommer att bli riktigt roligt och inspirerande. En fantastisk utveckling för mig som var utdömd som kronisk idrottsinvalid år 2000. Tennismässigt har jag inga speciella planer. Tiderna som jobbet abonnerar på ska fyllas och det skulle förvåna mig om min närvaro inte krävs ett par gånger per vecka vilket gör det svårt att planera in Easyluxspel. Precis som många andra ser jag också fram emot att Växjös nya tennishall blir klar och att få veta mer om vilka spännande aktiviteter som ska bedrivas där. Om grabben fortsätter att tycka det är skoj med tennis skulle en semestertripp till London och Wimbledon kunna bli av.

Nyårslöfte?

  • Att lyssna till på min kropp och spela med glädje.

Gott nytt år alla tennisvänner!

PS! Grattis till den fina placeringen i skinkdubbeln Tommy.

Kommentera

