Åskavbrott i dagens tennis

På schemat stod det löpning idag, men först blev det läge att spela lite tennis med Johan. Lämnade in mitt rack för omsträngning i morse när jag var nere med grabben på tennisskolan. Det var förstås omöjligt uppdrag att få omsträngat idag, men när vi pratade strängar så sa Kurt att han hade ett Prince Rebel 95 om jag var intresserad av ett rack till som reserv. Cyklade förbi före jag skulle spela för att hämta upp det. Anti var i shopen, men det visade sig dock vara ett Rebel 95 team. Ser väldigt likt ut medges, men egenskaperna i ramen är dock helt annorlunda och vikten betydligt lägre. Efter att studerat mitt rack torgförde Anti välvilligt sina tankar om att jag skulle kunna spela bättre med ett annorlunda rack som är mera lättspelat.  Jag trivs dock med det och har ingen lust att byta till något mer förlåtande rack. Just att det har en mindre träffyta och låter ordentligt klonk när jag missar sweetspoten får mig att skärpa mig och inte slarva lika mycket med svingen, vilket i sin tur motverkar diverse smärta i armen. Nåväl, idag var Rebel 95:an satt ur spel så jag fick ta fram mitt gamla Prince O3 red. Det är en helt annan känsla att spela med det. Större huvud, 70 gram lättare ram och löst strängat. Rena katapulten. Utan att ta i kan jag vifta till med handleden och få längd som räcker till att slå ut rejält. Förr när jag spelade med det brukade jag korta ner svingen för att spela säkert. Idag vred jag om greppet lite till och slog med en för mig extrem topspin på bollen. Funkade bra när jag fick lite högre bollar att jobba på, men inte på Johans flata eller slicade slag som jag inte kunde komma under. Provade att spela i mina Vibram Speed under inbollningen. Får mycket bättre grepp i gruset, men känns lite för tvärt i inbromsningarn när man vant sig att glida. Så jag bytte till vanliga skorna efter en 25 minuter. Efter trekvart började vi spela gem. Först servade jag som en kossa och gjorde fyra dubbelfel i ett gem. Vid ställningen 2-2 började det regna och mullra i fjärran. Låg under 2-3, men lyckades serva bra och slå in mitt första riktigt rena serveäss på gruset. Skönt med en riktigt klockren serve vid mittlinjen som bara smackar iväg. Det bidrog till kvittering till 3-3. Sen tyckte vi det var för mörkt, för mycket regn och framför allt åska i luften för att spela vidare. Det blev en knapp timmas spel idag. Kände mig hur pigg som helst när jag cyklade hem och planerade för att byta till löparskorna. Men när jag kom hem stod maten på bordet och sen blev jag sittande lite för att smälta maten och då stelnade baksidan av hälarna till totalt. Så jag skrinlade planerna på löpning idag.

Och hur går det för sonen då? Jo, han har växt ifrån sin gamla cykel. Så igår köpte vi en ny till honom. Å vad han älskar den nya cykeln. Igår var han ute och provcyklade i regnet och idag cyklade han skrattande till tennisträningen. Sen var han i högform på träningen också. Tage hade hundra procent fokus under hela träningen. Lyssnade på allt vad Calle sa, gjorde sitt bästa i alla övningarna och såg lite snopen ut när träningen var slut. Så ska det vara, det ska vara så roligt att man inte vill sluta.

Kommentera

