Inte ens nära idag

Grubblade över om jag skulle springa typ sex normala kilometer eller försöka på 15 riktigt långsamma kilometer idag för att bryta mönstret. Strax före lunchtid bröt Roger mina bryderier med en SMS-fråga om tennis. Efter lunch nappade jag på det och bokade en av Södrabanorna för en kvällsmatch. Löpningen skjuts upp till morgondagen.

Kände mig stel i vaderna när jag kom hem efter jobbet och valde att promenera/jogga de 2,5 kilometerna till banan som uppvärmning. Tajmingen var perfekt för jag kom inlunkande precis efter att Roger klev av sin cykel. Vi bollade in en stund och det stämde på det hela taget rätt bra idag. I synnerhet backhand kross satt rent ett par slag. Sen började vi spela match. Jag fick äran att serva. Inledde med två rena servefel och följde upp med ett par fartlösa förstaservar. Blankt 0-1. Ingen smakstart direkt. Roger servade betydligt bättre och höll sin serve utan större problem. Sen servade jag bättre i mitt andra servegame och tvingade Roger till att spela ut lite mer för att bryta mig igen. I Rogers andra servegem satte han tre serve-ess, ett dubbelfel och vann den enda spelbollen. Sen servade jag bra och fick in mitt första ess, men det räckte inte och jag blev bruten igen. Roger fortsatte vara omutlig i sin serve och jag var inte ens nära att bryta. Vid 0-5  stod det och vägde flera gånger innan Roger avgjorde till 6-0. I andra set inledde jag med att serva in ett ess och få in bra förstaserve så jag kunde vinna ett gem. Men som helhet upprepades mönstret från första set. Roger smackade in ett par serve-ess lite när han kände för det och jag stod som en total analfabet och kunde inte läsa någon av dem. Jag var flera meter ifrån att röra bollen ibland och det var bara i ett eller två gem som jag var och nosade lite vid 30-30.  I mina servegem var det jämnt och det stod och vägde vid fördel-lika många gånger. Men Rogers rutin gjorde att han kunde bryta sig ur när jag fick tryck och press på honom genom att variera spelet. Ibland hjälpte jag till med att spela osmart och bjuda in Roger med onödiga och misslyckade stoppbollar eller halvhjärtade nätattacker som jag förlorade i ingenmansland. Vid ett par tillfällen blev jag bortspelad för att jag halkade bort mig på bollar jag annars tycker jag skulle kunnat springa upp. Det är väldigt svårt att byta riktning i steget så det gäller att ha kyla att inte springa för tidigt på det här hardcourtgruset. Setet slutade helt rättvist 1-6.

Som helhet hade jag bättre bollträff idag och det var ett stort spelmässigt steg framåt jämfört med sist. Jag kände mig aldrig trött under dagens en och en halv timma vilken bekräftas av snittpuls 137  bpm och maxpuls 164bpm. Det var helt enkelt aldrig tillräckligt långa dueller för att hinna bli trött. Sen tog jag mig hem genom att omväxlande gå och småspringa de 2,5 kilometerna.

Kommentera

