Föll med flaggan i topp

Den som kan något om tennis i Växjö vet vem Pontus är, mer än så behöver inte sägas. Han körde lite olika övningar med mig i hettan på jobbets grusbanor efter jobbet idag. Det var väldigt intressant. Han hade en del tankar om saker jag borde justera som jag inte hört förut. Som alltid blir jag hypernervös och stissig när någon försöker lära mig stegkombinationer. Det påminner om dans och aerobicslektioner från grundskolan. De gamla fiaskona sitter djupt i muskelminnet och gör det så mycket jobbigare även rent fysiskt konstigt nog. Fick kramp i vaden och höger skenben redan efter en kvart. Kände mig klumpig och trög som en gammal ko sen, men bet ihop och körde på. Kände inte riktigt att någonting stämde, men det var kul och intressant ändå även om jag inte kunde låta bli att utbrista i ett ”fan, för helvete” lite då och då när jag klantade till det mer än nödvändigt. Ska försöka tillämpa så mycket som möjligt av dagens tips framöver för nu krävs det mycket nötning för att dränka alla gamla synder i minnet så de inte poppar upp igen. På slutet spelade vi lite matchspel. Jag gav järnet på förstaserven och smackade dit den på mittlinjen. Hade nog varit ett ess mot mina vanliga motståndare. Pontus var inte riktigt på hugget och fick över en svag retur. Skoningslöst gick jag fram och vrålchansade en forhand inside out i hans backhandkryss. Satt som en smäck, men det räckte inte heller för han var där som ett skott och fick över en sliceräddning. När han gled utåt i gruset slog jag en stoppboll på ren reflex. Den blev helt perfekt och jag fick minsann 15-0. Följde upp med en ny förstaserve på max i andra rutan. Blev så klart inte nåt ess på den heller, men en mänsklig retur som jag kunde smacka in i andra hörnet och han slog i nät. 30-0! Satte tredje raka förstaserven, men nu var han vaken och klev ut och dundrade in en rak retur otagbart på backhandsidan. Jag fortsatte serva som i trans och satte alla mina förstaservar i resten av gemet, men nu var han med på noterna och jag möttes av bra returer på allt. Några var det spel på, men nu visade han klassen och vann resten av bollarna i gemet. Sen följde han upp med att dra dit två serve-ess för att visa var skåpet ska stå innan jag fick över ett par returer. En av dem var rätt hygglig och gav mig ett läge att dra med forehand, men som ofta när jag chansar och spelar över min förmåga så drog jag den rätt långt ut. Han avslutade blankgemet med att lägga en stoppboll. Jag servade nästan lika bra i mitt andra gem, men hamnade givetvis ändå på defensiven i varje boll. Blankt bruten. Sen satsade han nog inte på serven för jag kunde vara med och fösa över ett par returer i spel i hans nästa gem. Efter ett par kortare slagväxlingar slog jag ut eller i nät efter att jagat parallellt  med baslinjen. Det här var kul, min bästa förlust hittils! Aldrig har jag känt mig så nöjd med mitt spel efter 0-4 i baken. Säkert 90% förstaservar och inget dubbelfel! Tack för uppvisningen Pontus.

Kommentera

