Trekvarts bollning med grabben

Helt ur det blå ville min son att vi skulle spela i veckan och det gick bra. Så vi gjorde ett nytt försök idag. Gick också helt ok. Efter en bra start första kvarten var han sen lite på väg in i gamla spår när han tappade humöret efter ett par missade några bollar. Den här gången gick det dock att få honom på humör igen. Nu går det alltså att bolla med honom. Jag blev frestad ett par gånger att gå in och justera den lite flacka baseball-svingen på backhandsidan, men jag avhöll mig för att inte riskera att störa den känsliga mentala balansen.  Egentligen är jag inte övertygad om att all bollning är bra eftersom att det är bevisat att dåliga rörelsemönster sätter sig i minnet lika mycket som bra rörelser och sedan måste dränkas med rätt övningar i större mängd. I den andra vågskålen ligger dock vikten av att få honom att spela för skoj skull så att han kan få lite sug att spela på inspiration och glädje. Det senare väger tyngre just nu. I synnerhet eftersom han är snubblande nära att få kontroll på sin serve och det känns som att några slag extra kan vara det sista lilla som behövs för att han ska knäcka koden. Idag kändes benhinnorna helt ok.

Kommentera

