Grundligt utspelad av Makay igen

Kände mig småsliten i benen redan när jag steg upp i morse och insåg att det skulle bli tungt att möta Makay. Vi bollade en halvtimma med rätt blandad kvalitet. Sen servade vi in för att spela några gem. Eller rättare sagt servade ut. Min serve som var så bergsolid mot Johan för 9 dagar sedan var helt bortblåst. Satte noll av 14 servar. Det kändes helt givet att ge serven till honom. Han servade stabilt, men utan riktig tyngd. Efter halvfegt spel med gembollar åt båda hållen kunde han avgöra första gemet. Inledde med dubbelfel, men fick sen in ett par förstaservar i mitt eget gem. Efter jämnt spel avslutade jag med att förlora gemet på ett dubbelfel. Sen hade min polske nemesis ett i mycket stabilt servegem med välplacerade servar och effektiv attacktennis. Jag blev driven från hörn till hörn och utspelad. Första set fortsatte i liknande stil. Han spelade säkert och jag var som oftast driven ner i ett hörn. I pressade lägen spelade jag allt kortare och fegare bollar tillbaka och även om jag hade en och annan gemboll i både hans och min serve tog han hem alla. Blankt  förlorat set på 25 minuter. Plockade dock hem tre oväntade serveäss så vid enstaka tillfälle fungerade serven över förväntan. Hade ingen pulsmätare på mig idag, men kände mig bitvis riktigt sliten och känslan var att jag låg över 175 bpm av och till.

Benhinnorna började besvära mig och vaderna var sega, men vi fortsatte spela. Han inledde andra med säkra servar utan riktigt uppsåt att döda. På stela ben bestämde jag mig för att chansspela lite mer. Hade flyt att få dit ett par klockrena winners och han missade i gembollen. Benen var inte med mig, men märkligt nog fick jag lite bättre träff på bollen och servarna började sitta lite bättre. Det var kul varierat spel över hela banan i andra set. Vi vann båda en del fina poäng på stoppbollar. Stoppbollar funkar bättre i Climate arena är på någon annan bana jag spelat på. Efter ett par gem började mina benhinnor skrika ”lägg av” och när jag returnerade hans serve i nät till ställning 3-4 kändes det som en bra punkt att ge upp matchen.

Gjorde en med mina mått ok insats. Jag hade inte verktygen som krävs för att bryta ner Makay idag heller. För det krävs lite bättre säkerhet i grundslagen och mod att våga avgöra när lägen ges. Och så kan jag inte unna mig lyxen att ha två eller tre dubbelfel i samma gem. Alternativt måste jag jobba mycket hårdare i fotarbetet och det klarade jag inte med dagens halvtaskiga löpform.

Kommentera

