Oväntad humörskollaps

Min son frågade om vi kunde spela tennis idag. Gick att hitta en ledig tid som jag bokade för spel medan min fru handlade mat. När vi kom in i hallen spelade juniorer på ett par banor och Stefan Edberg grillade en tjej med bollmaskinen. Full fart i hallen med andra ord. Tage var eld och lågor och sprang och kring och luftsvingade i korridorerna medan vi väntade på vår tid. Vi tog över banan efter ett par juniorkillar och började bolla medan de satt kvar och snackade. På banan jämte fortsatte Edberg med volleygrillingen. Tage spelade på utan att verka störd av omgivningen och svingade in bra forehands. Efter tio minuter ville han serve serva. Det såg bra ut och han satte nog nio av tio i rutan första fem minuterna. Sen började han missa någon ibland och humöret rasade ihop som ett korthus på ett par minuter. Jag föreslog att vi skulle bolla lite utan serve, men det gjorde honom bara ännu argare. Två vattenpauser med olika former av peptalk gav ingen som helst effekt, men vi kunde inte gå hem förrän min hustru återvände med bilen. Efter 40 minuter kom frun tillbaka från mataffären. Testade med att se om det skulle vända humöret om hon och stod på läktaren och tittade på. Han fortsatte att vara lika negativ. Fem minuter senare kom coach Bernth in i hallen. Nu var jag omgiven av motpoler. Den mest optimistiska människan i stan på läktaren och den i alla fall för stunden buttraste grabben i stan på plan. Bernths glada tillrop förändrade tyvärr inte heller läget till det bättre. Tage släpade sig fram som en zombie över banan med racket i handen och svingade tvärilskt mot bollarna som jag spelade över i hans närhet. Märkligt nog slog han in en och annan boll i alla fall. Har nog aldrig sett någon spela med det fotarbetet och det humöret och över huvudtaget pricka banan så onekligen har Calle och VTSgänget nött in svingen i reflexerna. Fanns inget hopp om vändning så vi packade ihop och åkte hem. Trist, det har ju gått bättre sista gångerna så jag trodde faktiskt att det här nattsvarta humöret var på väg bort.

Kommentera

