Knappt två timmars tennis igen

Var ett par veckor sedan jag spelat någon tennis. Jacob och jag har pratat om att spela, men inte lyckats hitta en tid som funkat för båda. I lördags blev jag uppringd av Erik när jag var på väg ut genom dörren för att springa. Så vi bokade speltid ikväll. Lustigt nog träffade jag på Jacob i hallen när jag spelade med Erik idag.

Ok, hur gick det att spela med Erik idag? Första gången vi spelade var i augusti i fjol. Då skulle man kunna säga att jag ägde honom. Jag hade stabilare slag och ett enormt konditionsmässigt övertag den gången. Han har spelat ett par gånger sedan dess och var ett par klasser bättre i dag både tekniskt och fysiskt. Redan när vi började bolla fick jag känna på att han var vassare idag. Det började redan i tredje bollen då han spelade ut mig lite i hörnen. Jag kom lite sent till en boll ute i mitt backhandhörn och kände att det högg till lite i vänsterfoten. Det är ett ruskigt grepp i golvet i Climate Arena som jag inte riktigt kommer överens med. Det är för bra för min smak som alltid gillat att grusglida ut i hörnen. Det kändes av och till i foten i ytterlägena så jag blev lite försiktig och började släppa bollar som krävde för mycket spring ut mot vänsterkanten. Erik däremot var riktigt hungrig och sprang på allt. Han imponerade även med sin snabbhet. Ibland hade jag pangat ner någon boll i hörnet som kändes som en normal winner och började snegla efter en ny boll upptäckte jag att han minsann räddat bollen i spel. Så medan jag sprang lite på halvfart och funderade över känslan i foten var han taggad till max. Genom att variera tempo och längd i mina slag kunde jag dock styra spelet ganska bra, men någon dominans som sist var det inte. Efter en dryg kvart kändes foten normal igen. Men jag hade vaggats in i en försiktigt trall och släppte en och annat boll som jag helt enkelt inte hade motivation att jaga upp.

När vi bollat nästan en timma började det kännas lite för segt så jag föreslog att vi skulle spela några poäng. Erik var med på noterna. Vi provservade lite med uruselt resultat från båda sidorna. Så vi slog lite bollar igen fem minuter. Sen drog vi igång. Han ville att jag skulle serva. Nu skärpte jag mig lite mer och satte in servarna faktiskt. Servade bra, men han slog över ett par bra returer så jag tvingades vända 15-40 till fördel och vinst. Han fick in också in sina servar. En lös förskräcklig variant av serve som la hela ansvaret på mig att gå fram och panga in returerna. Det gjorde jag i fornstor uselhet genom att dra dem rakt i nät eller ut. Mitt andra servegem var som det första. Jag servade bra, han returnerade bra och det var ett med min standard välspelat gem. Vann gemet. Sen servade han snäppet hårdare och jag beslutade mig samtidigt för att lägga in returerna i spel och inte skänka bort något. Det blev hårt och jämnt, men jag plockade hem det till 3-1. Sen hade jag ett riktigt bra gem med två äss och stabilt spel till 4-1. Hans nästa servegem blev lite av en upprepning av det första där jag försökte sätta fart på returerna och slog bort många. Vid 4-2 tänkte jag serva bra för att gå in och stänga setet, men då kom ett av mina patenterade katastrofgem. Inledning med tre raka dubbelfel. Spelade mig till en boll, men drog sedan ett fjärde dubbelfel. 4-3 och den usla tanken ”oj, vad händer, ska jag förlora” smög sig in i skallen. Tacksamt nog bjöd Erik på ett dubbelfel och sen spelade jag in säkra returer och fick in en riktigt turträff på en volley som via ramträff gick från täntk kort slice till overklig vinnande lobb. Vid 5-3 funkade serven igen och jag kunde pressa ner honom i hans backhandhörn med forehand inside out. Det gav mig 40-15 och jag avslutade setet med ett äss. Vi spelade på några gem till. Jag började känna lite kramp i vänstervaden när jag sträckte upp i serven och undrade hur han kände sig. Trött sa han, så vi avslutade passet med tio minuter kvar på klockan. Det blev en timma och 50 minuters tennis idag.

Förra veckan fick jag ihop lite över 20 kilometers löpning och såg fram emot en vecka till med hygglig löpning. Som det ser ut nu verkar det som att detta blir en tennisvecka istället. Har inplanerat att spela på fredag och söndag. För att inte riskera att den gamla kroppen ska brista så blir det antagligen bara lite löpning i morgon och på lördag. Det svänger fort i mina träningsupplägg.

Kommentera

