Mental träning för barn

IMG_5197

En bild säger så mycket, men inte allt. Vad som inte syns på bilden är att min son just spelat bättre än någonsin. Han servade riktigt bra. Mycket bättre än sin motståndare. Han sprang på alla bollar. Hann upp de mesta. Hade bäst träff på bollen och pressade sin motståndare. Han hade ledningen i första set med 4-3, egen serve och servade bra. Motståndaren orkade knappt få tillbaka bollarna över nät. Min son gick fram för att avgöra, men slog ut ett par gånger. Det stod 40-30 till min son när jag såg att humöret svek. Bollbanan blev allt flackare, misstagen fler och setet slutade 4-6 i vredesmod.

I andra set stegade han in med bestämd min och drev sin opponent på defensiven med hårda forehands och en och annan lite oberäknelig backhand. Så vid ställningen 4-4 förlorade min son ett servegem i egen serve. Han hade servat bra, men motståndaren hade med snabba fötter och lite oortodoxa slag lyckas få tillbaka bollarna i spel och vunnit efter viss dramatik. Nu gick humöret helt i botten och sista gemet avgjorde han genom att furiöst sopa ut varje boll. Efter matchen tog det en bra stund att få upp honom från golvet och lugna ner honom så vi kunde lämna hallen. Sortin ackompanjerades av det föga muntra mummlet, ”jag ska sluta med tennis”.

Antar att massor av tennisjuniorer stått i samma situation sedan tennishistoriens begynnelse. Många har nog ställt in racket i garderoben för alltid, men det går säkert att plocka fram många exempel på framgångsrika spelare som lyfts bort från avgrundens rand. Frågan är – hur? Har någon tips på det så är jag idel öra.

Kommentera

