Den som blir minst arg vinner tror jag

Idag var det åter dags för en easlyuxmatch. Efter veckans tidigare bottennapp mot Anders och efter att åkt på en lättare matförgiftning i fredags var jag orolig för två saker. Det ena var att bollträffen skulle vara lika usel som i onsdags och det andra var att jag skulle få maganfall och bli tvungen att gå på toa och lämna in WO.

För dig som är intresserad av att läsa matchdetaljerna som jag klottrat ner dem som träningsdagbok. Klicka på ”läs mer”.

Dagens motståndare William visade ungdomlig energi och avslutade ett träningspass precis när jag kom in i hallen för att byta till mina tennisskor. Så han behövde ingen inbollning, men vi slog några bollar för min skull. Det var rent parodiskt dåligt. I princip varenda boll kom jag snett på. De flesta landade efter det allför välkända halvramträfflsjudet  splonk kort och löst mitt i banan. Volleyna fick jag in, men servarna satt inte en enda. Jag vann förlorade lotten och William gav mig serven. Det visade sig vara ett klokt beslut eftersom jag inte satte en enda förstaserve och la andra serven mitt i gapet till honom så han lätt kunde bärga 1-0.

De följande gamen gick lite i ett ilskans töcken och jag minns inte detaljerna. Men jag vet att det var jämnt och att båda hade breakbollar i de flesta gamen och vi turades om att missa.  Efter att ha missad alla mina backhands bestämde jag mig efter ett par games för att försöka placera in servarna på hans forhand och sen hålla spelet borta från min veka backhandsida. Med en hel del tursamma halvträffar som jag fick att dala in på linjerna fick jag hem det gemet och William tappade humöret. Vid sidbytet 3-2 till William visade han talang som tennisanalytiker när han sa –  ”Jag tror den som blir minst arg vinner idag”. Jag höll med. Första gamet efter sidbytet inte heller nåt välspelat game. Jag hade dålig bollträff och fick ingen fart på bollarna och William slog en del för långa. Efter att vänt gamettill egen fördel fick jag fick jag en lätt smasch som jag drog ut med ungefär en decimeter. Det fick mig att surna till och tappa fokus igen. Sen rann det iväg ett par usla gamestill och första set gick till William med 5-3 tror jag.

Eftersom matchen trots allt var resultatmässigt  jämn kände jag att jag skulle ta och samla mig och lägga över pressen på William istället för att fokusera på mitt eget offensiva spel. Jag slutade gå för winners på hans korta andraservar ochla bara in säkra långa returer mitt i banan så han fick föra spelet. Första servegamet var en jämn affär som jag fick hem genom en tursam nätrullare, ett par linjebollar och att William la sina passeringar mig på mig när jag gick på nät. Andra gamet fick jag till skänks efter uselt servande från en helarg William. Ett par orena träffar från min raket som tursamt dalade in bidrog till att reta upp honom lite extra.

2-0 utan ett eget spel, men om William fortsatte missa. I så fall skulle det kanske hinna rinna iväg till 5-0 eller 5-1 innan tiden tog slut. I tredje gamet stämde serven äntligen lite och jag drog dit ett äss och ett par servar som kändes vinnande, men William sträckte ut till max och fick tillbaka dem i spel. Tyvärr så visade jag oförmågan att få fram och klappa in straffsparkarna och set höll liv i gamet några bollar extra. Till slut lyckades jag spela hem det med en förstaserve som jag följde upp med elegant backhandstopvolley som fick en gillade tumme upp från en spelare på banan bredvid. 

Stärkt av den vinnande volleyn fick jag hybris och gick in för att avgöra ett par kortare bollar från William. Det och ett serveäss från William ledde till tappat game 3-1 . Såg sen att det var kanske två minuter kvar på klockan och chansade vilt i gem fem och fick snabbt hem det med ett par servar in mot kroppen som William drog i nät eller pangade långt ut i ilskan.

4-1 och jag kastade stressat en blick på klockan och såg att det var mindre än två minuter kvar. Skulle jag få hem setet behövde det gå fort nu. William skänkte mig 0-30 med ett dubbelfel och en grov volleymiss. Sen la han upp en enkel serve som jag i ivern satte i nät. Nästa förstaserve var en hawkeye boll. William kände att det var ett äss på linjens utsida, jag tyckteden var bred. Det sinkade bort ungefär en minut innan vi spelade om den. Efter en bra förstaserve drog William på ren ilska in en dödande forehand. Sengick  han fram för att tacka för matchen.  Då fick jag påpeka att det bara var 40-30. Så han vände ner och servade igen. Jag chansade och fick in en winnande retur till 40-40. Sen satte William en bra första serve till fördel. Sen la han över en lätt serve till lika. Sen chansade jag på en winner eftersom det var på övertidsekunder och drog i nät. William hade fördel och skulle serva  när nästa spelarpar stegade in och avbröt matchen.

Så i en match som ingen var nöjd sitt eget spel vann den som var minst arg i första setet 2 poäng och den som inte var alls arg hade greppet om andra set. Ännu en gång plockade jag hem en ynka poäng. Nedflyttningshotet börjar nalkas.

I morron är det träning med Anders. Då ska jag fokusera på att våga slå backhand och släppa mitt slicefegeri.

Lämna en kommentar